nedeľa 11. septembra 2016

Pomalá móda a moja cesta do budúcnosti

Ahojte!
Prvý post o oblečení a mojej múze Kat Von D sa vám celkom páčil a mal aj oveľa viac zhliadnutí ako iné posty. To ma dosť teší a nakoplo a to napísať aj o tom, ako plánujem nakupovať svoje oblečenie. Najskôr sa však vrátim do minulosti, kedy som nakupovala vždy vo výpredajoch. S kamarátkami sme si z nákupov v akciách spravili šport.  Ktorá z nás nakúpila najlacnejšie, bola najlepšia. Nikdy ma nelákalo mať značkové veci, lebo mi prišli zbytočne drahé. Preto som oblečenie dokupovala každú sezónu a vždy som si kúpila to, čo vtedy letelo. Preto som často nenosila nič z toho čo som kúpila viac ako sezónu. Navyše keď kupujete tričká za 2€, nečakajte od nich kvalitu. Malé dierky sa mi začali robiť takmer na všetkom. Ale bolo mi to jedno, lebo to stálo iba 2€, kúpila som si ďalšie. Naozaj som nepremýšľala, odkiaľ je moje oblečenie. Alebo z čoho je vyrobené.Alebo kam pôjde, keď ho vyhodím. Či sa rozloží.
Až do druhej triedy na gymnáziu, kým sme s kamarátkou nerobili projekt o globalizácií. Vtedy som videla dokumenty  ľuďoch v Indií, ktorým zničili farby na oblečenie rieky a tým zabili celé dediny, lúky a živočíchy. Alebo malé deti, ako šijú topánky. Nie je to zrovna najlepší pohľad. Ale tak čo som mala asi tak robiť? Oblečeniu som sa nejako nevenovala a vyšumelo mi to z hlavy.
Teraz, keď čítam blogy, ma inšpirovala blogerka INA k tomu, aby som si pozerala zloženie. Pretože veľakrát si kupujeme maličkú kvalitu za obrovské peniaze. A mala pravdu. Keď raz bola nakupovať, v mojich "obľúbených" obchodoch som si pozerala veci a pred tým, ako som išla do kabínky, som si pozrela, z čoho sú veci vyrobené. Jedna blúzka bola vyrobená z plastu. Ako nie z recyklovaných plastových fľaší ale proste nejaká plastová látka. Chceli za ňu asi 50€. Vtedy som si uvedomila, že naozaj nechcem platiť 50€ za fľašku na svojom tele a hlavne to nechcem nosiť. Tak som do googla začala naťukávať eco clothing(ekologické oblečenie) a našla som pár stránok. Väčšina z nich bola strašne drahá a vecí na výber nebolo veľa. Samozrejme, bolo by lepšie, keby v obchodoch bolo viac slovenských a českých výrobcov ale nie je. Vtedy ma napadlo zamerať sa zrovna na nich. Chcela som kvalitné oblečenie, ktoré nešili deti a neznečisťuje planétu. Neviem, či viete ale módny biznis je druhý najviac znečisťujúci biznis po ropnom. Znečisťuje rieky, ničí pôdu a vykorisťuje ľudí. Toto mi príde ako schodné riešenie, nakupovať lokálne vyrobené veci. Odvtedy si viac všímam niektoré slovenské a české obchody. A poviem vám, už som si celkom dosť vecí kúpila takto lokálne. Ale stále mi musí pomáhať internet. Tak som sa dostala na youtube, kde ľudia popisovali akýsi capsule clothing. Začala som si o tom vyhľadávať informácie a celkom ma to zaujalo. Ide v podstate o minimalizmus v nakupovaní. Na sezónu máte 33 kúskov oblečenia mimo spodného prádla, vrátane bižutérie. Nakúpite si kvalitné kúsky, ktoré vydržia viacero sezón. Najviac ma oslovilo, že pomocou capsule clothing si vytvárate svoj vlastný štýl tak, aby to nebolo až také drahé. Začala som sledovať nejaké youtuberky, ktoré sa zaoberajú obliekaním ekologického oblečenia a úplne sa mi rozšírili hranice. Niektoré veci som ešte nenašla ako napríklad ekologické rifle, ale už som vymenila Victorias Secret spodné prádlo za iné, šité slobodnými matkami. Volá sa NAJA a vyzerá naozaj krásne a je pohodlné. Ako som písala, nie je to ľahké nájsť za všetko náhradu. Chápem, že nie všetkým sa bude chcieť nakupovať cez internet ale pre mňa je to asi momentálne cesta, ktorou chcem ísť.Hľadať si oblečenie, ktoré je vyrobené ľuďmi, ktorí za to dostanú zaplatené a výroba ktorého nie je až tak ničiaca prírodu. A ešte sa budem pokúšať nakupovať viac v sekáči, lebo to je moja obrovská slabina. Dúfam, že vás bude zaujímať čítať,čo všetko som objavila. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára